%0 Journal Article %T اثرگذاری هوشمندی بر رقابت‏ پذیری مقصد گردشگری شهر یزد %J کاوش های جغرافیایی مناطق بیابانی %I دانشگاه یزد %Z 2345-332X %A دلشاد, علی %D 2021 %\ 07/23/2021 %V 9 %N 1 %P 105-129 %! اثرگذاری هوشمندی بر رقابت‏ پذیری مقصد گردشگری شهر یزد %K گردشگری %K هوشمندی %K رقابت ‏پذیری %K مقصد گردشگری یزد %R %X گردشگری در سه دهه اخیر و در فضای پس از انقلاب فناوری‏های اطلاعاتی و ارتباطی، آزادسازی تجارت و جهانی‎شدن، تغییرات بنیادین و وسیعی را تجربه کرده است. این وضعیت، به‏ویژه در دهه اخیر، توجه مدیران و سیاستگذاران مقصدها را به فرصت‏هایی که از این تغییرات وسیع در سطح مقصدهای گردشگری ایجاد می گردد، جلب نموده است، تا بتوانند با اتخاذ رویکرد نوآورانه و هوشمندانه، مزیت رقابتی در گردشگری ایجاد و رقابت‏پذیری مقصدها را افزایش دهند. هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثرگذاری هوشمندی بر رقابت‏پذیری مقصد گردشگری شهر یزد بوده است. برای دستیابی به هدف تحقیق دو مرحله پژوهشی تدوین گردید. در مرحله اول با روش تحلیل داده‏های آرشیوی به‏گردآوری و تلفیق پژوهش‎های پیشین و تعیین مولفه‏ها و شاخص‏های سنجش هوشمندی و رقابت‏پذیری مقصدهای گردشگری پرداخته شده و یافته‏ها با استفاده از نظر خبرگان گردشگری اعتبارسنجی گردید. در مرحله دوم، با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی، نرم‎افزار Smart PLS و ابزار پرسشنامه، اثرگذاری هوشمندی بر رقابت‏پذیری مقصد گردشگری شهر یزد بر اساس نظر خبرگان سنجیده شد. نتایج تحقیق نشان داد که مدل مفهومی تحقیق از برازش قابل قبولی برخوردار است و هوشمندی بر رقابت‏پذیری مقصد گردشگری شهر یزد تاثیرگذار است. تایید اثرگذاری هوشمندی بر رقابت‏پذیری و نیز تعیین مولفه‏های این اثرگذاری در چارچوبی فراگیر و سیستماتیک، نقطه تمایز تحقیق حاضر در مقایسه با تحقیقات پیشین است که هریک وجوهی از هوشمندی و رقابت‏پذیری را بررسی کرده‏اند. %U https://grd.yazd.ac.ir/article_2207_0247d32aa751cb15d0df5aa849ef8236.pdf